Stretchy Goal Keeper

Det här spelet gjordes på Arctic Game Jam i Skellefteå i Agusti 2017. Temat var att vi skulle göra något med fotboll. I min grupp var det jag, Erik Johnsson och Filip Andersson. Jag och Filip programmerade och Erik fixade 3d-modeller.

En uppenbar spelidé i VR är att göra ett spel där man är målvakt. Sedan hade Erik spelat Arms till Nintendo Switch och kom på idén med att man skulle kunna skjuta iväg armarna för att på så sätt få längre räckvidd. Utan den mekaniken hade det nog blivit lite väl tråkigt, och dessutom kan man inte röra på sig mycket som krävs i VR för att verkligen vara målvakt.

Det var ganska mycket jobb med att få fysiken på armarna att kännas bra, men jag tycker att vi lyckades med den biten. Men som vanligt hade vi inte så mycket tid att jobba med gameplay så själva spelet når inte upp till sin fulla potential, det är för svårt och ganska orättvist (inte så lätt om det kommer två bollar samtidigt i var sitt hörn!).

Spelet finns att ladda hem här