Flow Control

Flow Control

Det här spelet gjorde jag tillsammans med Lucas Johansson och Jakob Olofsson under Global Game Jam i Skellefteå januari 2017. Jag och Jakob programmerade och Lucas gjorde de fina modellerna och texturer.

Temat var Waves och vi ville gärna göra något med flock-beteende. Till en början hade vi planer på att man skulle fösa sina dinosaurier framför sig för att undkomma det stigande vattnet (kanske från en komet eller annan naturkatastrof?) men vi tyckte att det skulle krävas för mycket jobb för levels. Istället fick det bli att man var på en fast bana och vattnet höjdes och sänktes, efter varje höjning lämnas ägg kvar som man kunde hämta med sina dinosauries. Äggen kläcks sedan och man får fler dinosaurier att hämta ägg med. Själva gameplay hann vi inte göra särskilt bra, det är dåligt balanserat, vattnet höjs utan förvarning och det är lite för svårt att kontrollera sin flock.

Jag programmerade flock-mekaniken genom att använda boids samt lite trix för att exempelvis få dinosaurierna att stanna, följa kartan och röra på sig när man kommer nära. När man ropar börjar de springa och de meddelar också de dinosaurierna som står i närheten att de också måste börja springa (annars blir det trafikstockning!).

Spelet är byggt för Windows och finns att ladda hem på Global Game Jam-sidan